Memoriaren Belaunaldien arteko III. Topaketa
2022ko apirilaren 6an eta 7an, Sartagudako Memoriaren Parkean, Memoriaren Belaunaldien arteko III. Topaketa egin zen. Bertan, Nafarroako bigarren hezkuntzako hainbat ikastetxetako mila ikasle baino gehiago bildu ziren eraildakoen senideekin, 1936ko uztaileko estatu-kolpearen ondoren. Bertan, kolpe horren ondoren sortutako errepresioaren ondorioak bertatik bertara ezagutzeko aukera izan zuten. Parte hartu zuten zentroak, hilaren 6an, Iruñeko Iparralde DBHI eta IES Mendillorri BHI, Barañaingo Alaitz BHI, IES Tierra Estella BHI eta Burlatako Askatasuna BHI izan ziren. Hilaren 7an, IES Sarriguren BHI, EASD Corella, Doneztebeko Mendaur BHI, Iruñeko Larraona Ikastetxeko eta Iturrama BHI, Marcillako IES Marqués de Villena, Barañaingo BHI eta Atarrabiako Paz de Ziganda Ikastolako ikasleak izan ziren. Nabarmentzekoa da, Lizarrako taldearekin batera, Danimarkatik etorritako 26 ikasle egon zirela.
Programa antzekoa izan zen bi jardunaldietan. Horrela, Nafarroako Memoriaren Institutuko kideek ekitaldiaren aurkezpen labur bat egin ondoren, ikasleak taldeka bildu ziren beren esperientzia kontatu zuten biktimekin, eta gogoeta egin zuten memoriaren garrantziaz eta belaunaldi berriei transmititzeaz. Ikasleek aktiboki parte hartu zuten, oso elkarrizketa aberasgarria sortuz.
Ondoren, bi tailer egin ziren, bata sorkuntza plastikoari buruzkoa Taxio Ardanaz artistarekin eta bestea literatur sorkuntzari buruzkoa Ventura Ruiz idazle eta aktorearekin. Tailerretara joan ez zirenek Sartagudako memoriaren ibilaldia egiteko aukera izan zuten.
Tailerrak amaitu ondoren, amaierako ekitaldia egin zen Parkeko plazan, bertaratu ziren ikasleak protagonista izan zituzten hainbat jardunekin. Hilaren 6an, Ana Ollo Herritarrekiko Harremanetarako Kontseilariak hasi zuen ekitaldia, eta bertaratutako ikasleei zuzendu zitzaien, Memoriaren Nafarroako Institutuak bultzatutako Memoriaren Eskolak programaren helburuetako bat horixe dela azpimarratuz: indarkeria politikoko prozesu guztietara begirada kritiko bat proiektatzea, gizarte zuzenagoa eta bidezkoagoa eraikitzeko. Ondoren, Mendillorri BHIko talde batek musika-emanaldi bat egin zuen, eta Alaitz BHIk Basotik Itsasora dantza-ikuskizuna aurkeztu zuen. Bertan, Gurseko eremuan gertatutakoaz eta Mediterraneoan Europara iritsi nahi duten errefuxiatuekin gertatzen denaz hausnartzen da; institutu horretako abesbatza batek bi abesti interpretatu zituen. David Merino rapero errioxarraren emanaldiarekin amaitu zen.
Hilaren 7an Corellako EASDko ikasleek izan zuten protagonismoa, «Memoriaren Zuhaitza» eraiki baitzuten bideo-poemekin eta ikus-entzunezko sorkuntzekin, eta poesia eta musika errezitaldi baten protagonista izan ziren. Gainera, Marqués de Villena BHIko ikasle batek jota bat abestu zuen. Aurreko egunean bezala, David Merinoren raparekin amaitu zen.
Informazio guzti hau Nafarroako Memoriaren Institutuak argitaratua da.
Irakasleen formakuntza: Memoria historikoa
Institutuaren formakuntza planaren baitan irakasle talde batek Memoria Historikoa lantzen hasteko sarrera ikastaro bat osatu du azken asteetan. Hiru saiok osatu dute ikastaroa:
- Nafarroako Memoria Institutuak orain arte egindako jardueren azalpena Manuel Ibáñez institutuaren arduradunaren eskutik. Saioa osatzeko, Mendillorrin azken urteotan egindako ekimenak azaldu zituzten Patxi Abasolo eta Txarli Martínez irakasleek.
- Quintana Hotelari buruzko escape rooma, memoria eta irakasketaren gamifikazioa uztartzen zituena.
- Iruñean zeharreko ibilbide historikoa, gure hiriburuko memoria guneak bertatik bertara ezagutzeko prestatua. Mila esker Patxi eta Txarliri horren arratsalde didaktiko eta entretenigarria eskaintzeagatik bertaratu ginenoi.